Program „Czyste Powietrze” – Nowe Zasady
-
Kiedy zaczyna obowiązywać nowy program Czyste Powietrze? Nowa wersja programu zacznie obowiązywać 31 marca 2025 roku.
-
Jakie są główne cele nowego programu? Celem programu jest poprawa jakości powietrza oraz zwiększenie efektywności energetycznej budynków poprzez wymianę nieefektywnego źródła ciepła i termomodernizację domów.
-
Jak długo będzie trwał program? Program obejmuje lata 2018-2032. Umowy z beneficjentami będą podpisywane do 31 grudnia 2030 r., a środki będą wydatkowane przez WFOŚiGW do 31 grudnia 2032 r.
-
Ile środków posiada aktualnie NFOŚiGW do dyspozycji w ramach programu? NFOŚiGW dysponuje budżetem Krajowego Planu Odbudowy (KPO) – 13,9 mld zł oraz środkami z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) – 7,9 mld zł. Nowy nabór wniosków od 31 marca 2025 r. finansowany będzie ze środków Funduszu Modernizacyjnego (10 mld zł). Środki te są bezzwrotne.
-
Kto może zostać beneficjentem programu? O dofinansowanie mogą ubiegać się osoby fizyczne będące właścicielami lub współwłaścicielami domu jednorodzinnego lub wydzielonego lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą. Minimalny okres tej własności to 3 lata przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Wymóg ten nie dotyczy sytuacji spadkowych. Ponadto, wnioskodawcy muszą spełniać kryteria dochodowe określone w programie, a w przypadku najwyższego dofinansowania – również wymogi dotyczące standardu energetycznego budynku.
-
Jakie są możliwe rodzaje dofinansowania? W ramach programu dostępne są dwie formy wsparcia:
-
Dotacja – przyznawana przez wojewódzki fundusz ochrony środowiska (WFOŚiGW), wypłacana w całości lub maksymalnie w trzech częściach po złożeniu wniosku o płatność i udokumentowaniu realizacji przedsięwzięcia.
-
Dotacja z prefinansowaniem – dostępna dla podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania, wypłacana zaliczkowo przed rozpoczęciem inwestycji na podstawie dyspozycji wypłaty zaliczki.
-
-
Jaka jest rola operatorów w programie? Od 31 marca 2025 r. operatorzy będą odpowiedzialni za wsparcie beneficjentów najwyższego i podwyższonego poziomu dofinansowania, w tym osób korzystających z prefinansowania. Operator poprowadzi beneficjenta przez cały proces inwestycyjny.
-
Jakie są poziomy dofinansowania i progi dochodowe?
-
Podstawowy poziom – do 40% dofinansowania, próg dochodu: 135 000 zł/rok.
-
Podwyższony poziom – do 70% dofinansowania, próg dochodu: do 2 250 zł/osobę w gospodarstwie wieloosobowym lub 3 150 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
-
Najwyższy poziom – do 100% dofinansowania, próg dochodu: do 1 300 zł/osobę w gospodarstwie wieloosobowym lub 1 800 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
-
-
Jakie warunki musi spełniać budynek, aby można było przeprowadzić przedsięwzięcie modernizacyjne? Budynek musi mieć pozwolenie na budowę wydane do 31.12.2020 r. oraz spełniać określone normy zapotrzebowania na energię użytkową do ogrzewania.
-
Co obejmuje modernizacja budynków o wskaźniku poniżej 80 kWh/(m²·rok)? Przedsięwzięcie obejmuje demontaż starego źródła ciepła oraz zakup i montaż nowego źródła ciepła zgodnego z wymaganiami programu.
-
Co obejmuje modernizacja budynków o wskaźniku od 80 do 140 kWh/(m²·rok)? Możliwe jest przeprowadzenie trzech rodzajów przedsięwzięć: wymiana źródła ciepła, termomodernizacja lub obie te czynności razem. Wymagana jest redukcja zapotrzebowania na energię o co najmniej 40%.
-
Co obejmuje modernizacja budynków o wskaźniku powyżej 140 kWh/(m²·rok)? Wymagana jest redukcja zapotrzebowania na energię do maksymalnie 140 kWh/(m²·rok) i zmniejszenie zużycia o co najmniej 40%. Możliwe są m.in. wymiana źródła ciepła, instalacja wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła oraz termomodernizacja.
-
Czy można przeprowadzić modernizację bez wymiany źródła ciepła? Tak, jeżeli budynek ma już efektywne źródło ciepła, możliwa jest termomodernizacja, czyli ocieplenie budynku, wymiana okien i drzwi oraz montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.
-
Czy audyty energetyczne są obowiązkowe? Tak, audyt energetyczny jest obowiązkowy przed rozpoczęciem inwestycji oraz po jej zakończeniu.
-
Czy można otrzymać dofinansowanie na kilka budynków? Nie, dofinansowanie przysługuje tylko na jeden budynek/lokal, a beneficjent może skorzystać z programu tylko raz.
-
Czy możliwe jest prefinansowanie inwestycji? Tak, prefinansowanie do 35% kosztów jest dostępne dla beneficjentów najwyższego i podwyższonego poziomu dofinansowania, tylko za pośrednictwem operatora.
-
Czy w okresie przejściowym będą obowiązywać specjalne zasady? Tak, przez cztery miesiące od 31.03.2025 r. będzie można uzyskać dotację na koszty kwalifikowane poniesione od 28.05.2024 r., z kilkoma odstępstwami od nowych zasad.
-
Czy można dostać dofinansowanie na kocioł gazowy? Nie, kotły gazowe nie są kwalifikowane w nowej wersji programu.
-
Jakie koszty kwalifikowane można pokryć z dotacji? Dotacja obejmuje m.in. wymianę starego źródła ciepła, modernizację instalacji grzewczej, ocieplenie budynku, wymianę okien, zakupu rekuperacji oraz audyt energetyczny.
-
Jak określa się datę rozpoczęcia przedsięwzięcia? Rozpoczęcie przedsięwzięcia oznacza poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego, np. wystawienie pierwszej faktury.
-
Kiedy przedsięwzięcie uznaje się za zakończone? Przedsięwzięcie uznaje się za zakończone po wystawieniu ostatniej faktury potwierdzającej wykonanie prac.
-
Jaki jest maksymalny czas realizacji przedsięwzięcia? Do 24 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.
-
Czy działalność gospodarcza w budynku wpływa na możliwość uzyskania dofinansowania? Tak, wysokość dofinansowania jest pomniejszana proporcjonalnie do powierzchni wykorzystywanej na działalność gospodarczą.
-
Jakie są obowiązki wnioskodawcy? Wnioskodawca musi przeprowadzić audyt energetyczny, przedstawić świadectwo charakterystyki energetycznej oraz wykonać zakres prac określony w audycie.
-
Czy można łączyć dofinansowanie z innymi programami? Tak, ale tylko jeśli dotyczą one innego zakresu inwestycji.
-
Kiedy dotacja nie zostanie przyznana? Dotacja nie zostanie przyznana, jeśli budynek jest użytkowany sezonowo lub nie spełnia wymogów programu.
-
Czy mogę sprzedać nieruchomość w trakcie realizacji przedsięwzięcia? Nie, sprzedaż nieruchomości przed wypłatą dotacji spowoduje niewypłacenie dofinansowania.
-
Czy mogę korzystać z dofinansowania, jeśli budynek jest używany tylko sezonowo? Nie, dofinansowanie przysługuje tylko na budynki użytkowane przez cały rok.
-
Czy mogę ubiegać się o dotację, jeśli w budynku/lokalu mieszkalnym są już nowoczesne źródła ciepła? Tak, ale tylko na inne prace termomodernizacyjne.
-
Czy mogę wymienić stare źródło ciepła na nowe, ale pozostawić je jako dodatkowe ogrzewanie? Nie, wymieniane źródło ciepła musi być trwale wyłączone z użytku.
-
Czy mogę zmieniać przeznaczenie budynku po zakończeniu przedsięwzięcia? Nie, przez 5 lat od zakończenia inwestycji budynek musi pozostać obiektem mieszkalnym.
-
Jakie dokumenty trzeba złożyć wraz z wnioskiem? Należy złożyć dokument podsumowujący audyt energetyczny oraz zaświadczenie o dochodach.
-
Jak długo trwa rozpatrywanie wniosku o dofinansowanie? Czas rozpatrzenia wynosi do 60 dni.
-
Jak długo trwa rozpatrywanie wniosku o płatność? Czas rozpatrzenia wynosi 60 dni.
-
Czy dofinansowanie obejmuje koszty projektowe? Tak, audyt energetyczny oraz dokumentacja są kwalifikowane.
-
Czy beneficjent może sam wybrać wykonawcę? Tak, jednak wykonawca musi spełniać wymagania programu.
-
Czy trzeba rozliczać się z dofinansowania? Tak, wymagane są dokumenty potwierdzające realizację inwestycji.
-
Czy można otrzymać dofinansowanie na wymianę samego źródła ciepła? Tak, pod warunkiem, że inwestycja spełnia wymagania efektywności energetycznej.
-
Czy możliwa jest zmiana wniosku po jego złożeniu? Tak, zmiany muszą być uzasadnione i zaakceptowane przez WFOŚiGW.
-
Jakie zmiany wprowadzono w dotacjach jednostkowych? Przywrócono dotacje jednostkowe dla ocieplenia przegród, stolarki okiennej, drzwiowej i bram garażowych.
-
Co zrobić, jeśli pompa ciepła, którą kupiłem w 2024 roku, zniknęła z listy kwalifikowanych urządzeń? Beneficjent otrzyma zwrot pieniędzy, jeśli rachunek był wystawiony przed 31 grudnia 2024 r.
-
Jak wygląda ścieżka bankowa w nowym Czystym Powietrzu? Od 31 marca 2025 r. kredyty Czyste Powietrze będą dostępne na nowych zasadach.
-
Co z kominkami w nowym programie? Program dopuszcza kominki wykorzystywane na cele rekreacyjne, pod warunkiem ich trwałego wyłączenia.
-
Gdzie można uzyskać więcej informacji o programie? Na stronach internetowych NFOŚiGW (czystepowietrze.gov.pl) oraz WFOŚiGW, a także w gminnych punktach konsultacyjno-informacyjnych.
-
Co w przypadku braku operatora w gminie? Jeśli w gminie nie ma operatora, rolę operatora pełni regionalny WFOŚiGW.
Ogłoszenie o zmianie Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”
W dniu 31.03.2025 r. rozpoczął się nabór wniosków o dofinansowanie, który będzie prowadzony w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze” zgodnie z:
- Programem priorytetowym „Czyste Powietrze” oraz załącznikami nr 1 i nr 2 do Programu (koszty kwalifikowane),
- Regulaminem naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”,
- Oraz dostosowanymi do wymogów ww. dokumentów formularzami: wniosku
o dofinansowanie, dokumentu podsumowującego audyt energetyczny, dyspozycji wypłaty zaliczki oraz wniosku o płatność wraz z instrukcjami ich wypełniania.
Uwaga: Przedsięwzięcia realizowane w ramach Programu nie dotyczą budynków wielorodzinnych oraz budynków nowobudowanych.
Przedsięwzięcia realizowane w ramach Programu są finansowane ze środków NFOŚiGW zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego, o którym mowa w art. 10d dyrektywy 2003/87/WE, a kwota przeznaczona na realizację przedsięwzięć w ramach Programu wynosi 10 mld zł.
Ilekroć w Programie oraz innych dokumentach programowych mowa jest o przedsięwzięciu – należy przez to także rozumieć inwestycję, o której mowa w art. 50a ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, w dokumentacji obowiązującej w ramach niniejszego naboru pojęcia te są używane zamiennie.
Dla kogo dofinansowanie?
W ramach zmian Programu dofinansowanie mogą otrzymać osoby fizyczne:
- będące przez okres co najmniej 3 lat przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą (w przypadku nabycia budynku lub lokalu w drodze spadku minimalny okres wskazany powyżej nie ma zastosowania),
- nie będące beneficjentem Programu w związku z realizacją przedsięwzięcia w innym budynku / lokalu mieszkalnych – dotyczy umów zawartych na podstawie wniosków
o dofinansowanie złożonych od dnia 22.04.2024 r. - W obecnie obowiązującym Programie na jeden budynek/lokal mieszkalny może zostać udzielona i wypłacona dotacja na podstawie jednego wniosku o dofinansowanie. Nie wlicza się do tej liczby wniosków, na podstawie których udzielono i wypłacono dofinansowanie:
- w wersjach Programu obowiązujących do 28.11.2024 r. z wyjątkiem wniosków
o dofinansowanie do kompleksowej termomodernizacji w rozumieniu Programu obowiązującego od 03.01.2023 r. do daty zawieszenia naboru wniosków
o dofinansowanie 28.11.2024 r. W przypadku gdy wnioskodawca uzyskał już dofinansowanie do kompleksowej termomodernizacji nie może uzyskać dofinansowania w obecnym naborze; - w wersji Programu w zakresie Części 4) obowiązującej od 12.12.2024 r. do 30.11.2025 r.;
- w wersji Programu, która będzie podstawą do przeprowadzenia ewentualnego, przyszłego naboru w zakresie dofinansowania do kotłów gazowych (terminy wejścia w życie i jej obowiązywania zostaną podane w odrębnym ogłoszeniu);
- w wersjach Programu obowiązujących do 28.11.2024 r. z wyjątkiem wniosków
Trzy poziomy dofinansowania
Podstawowy poziom dofinansowania
Podstawowy poziom dofinansowania może uzyskać osoba fizyczna spełniająca powyższe wymogi oraz której:
- dochód roczny nie przekracza kwoty 135 000 zł
Podwyższony poziom dofinansowania
Podwyższony poziom dofinansowania może uzyskać osoba fizyczna spełniająca wymogi wskazane w części „Dla kogo dofinasowanie” oraz której przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty:
- 2 250 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
- 3 150 zł w gospodarstwie jednoosobowym (Uwaga: w rozumieniu Programu pozostawanie w związku małżeńskim bez prawomocnie orzeczonej separacji oznacza zawsze prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego przez małżonków,).
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez beneficjenta lub małżonka beneficjenta, w okresie liczonym od początku okresu branego pod uwagę do ustalenia wysokości dochodu na potrzeby zaświadczenia, o którym mowa powyżej, do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, roczny przychód z tytułu prowadzenia każdej z tych działalności gospodarczych za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, o którym powyżej, nie przekroczył czterdziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującego w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie. Przy czym przychód z działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu pierwszym, prowadzonej przez małżonka beneficjenta, badany jest w sytuacji, w której na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie nie była orzeczona prawomocnie separacja między małżonkami.
Najwyższy poziom dofinansowania
Najwyższy poziom dofinansowania może zostać udzielony na przedsięwzięcie realizowane z budynku / lokalu mieszkalnych, w którym wskaźnik zapotrzebowania na energię użytkową do ogrzewania przed rozpoczęciem przedsięwzięcia wynosi powyżej 140 kWh/(m2*rok).
Najwyższy poziom dofinansowania może uzyskać osoba fizyczna spełniająca wymogi wskazane w części „Dla kogo dofinasowanie” oraz której przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego wskazany w zaświadczeniu wydawanym przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, nie przekracza kwoty:
- 1 300 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
- 1 800 zł w gospodarstwie jednoosobowym (Uwaga: w rozumieniu Programu pozostawanie w związku małżeńskim bez prawomocnie orzeczonej separacji oznacza zawsze prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego przez małżonków,).
lub
ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek Beneficjenta, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierającym wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany. Zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez beneficjenta lub małżonka beneficjenta, w okresie liczonym od początku okresu branego pod uwagę do ustalenia wysokości dochodu na potrzeby zaświadczenia o dochodach, o którym mowa powyżej, do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie, roczny przychód z tytułu prowadzenia każdej z tych działalności gospodarczych za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w ww. zaświadczeniu o dochodach, nie przekroczył dwunastokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującego w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie. Warunek niebadany w przypadku przedstawiania zaświadczenia potwierdzającego ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego. Przy czym przychód z działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu pierwszym, prowadzonej przez małżonka beneficjenta, badany jest w sytuacji, w której na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie nie była orzeczona prawomocnie separacja między małżonkami.
Wraz z rozpoczęciem naboru beneficjenci będą korzystać z ogólnopolskiego system operatorów. Operatorzy będą bezpłatnie wspierać beneficjenta krok po kroku, od podjęcia decyzji
o dofinansowaniu, przez realizację przedsięwzięcia aż do jego zakończenia i rozliczenia.
Najwyższy poziom dofinansowania jest dostępny tylko przy wsparciu operatora. Podobna sytuacja dotyczy dotacji z prefinansowaniem. W przypadku poziomu podwyższonego będzie to opcja do wyboru.
Intensywność dofinansowania
Intensywność dofinansowania dla Beneficjentów uprawnionych do:
- podstawowego poziomu dofinansowania wynosi 40%
- podwyższonego poziomu dofinansowania wynosi 70%
- najwyższego poziomu dofinansowania wynosi 100%
Intensywność dofinansowania wskazana w powyższych punktach odnosi się do kosztów kwalifikowanych. Koszty kwalifikowane nie obejmują podatku od towarów i usług (VAT).
Rodzaje przedsięwzięć
Możliwy do realizacji w ramach Programu zakres przedsięwzięcia uzależniony jest od standardu energetycznego budynku (wskaźnika zapotrzebowania na energię użytkową do ogrzewania) przed rozpoczęciem prac. Wprowadzony został również minimalny wymóg, który musi posiadać budynek po zakończeniu prac:
Lp. | Warunek wartości wskaźnika zapotrzebowania na energię użytkową do ogrzewania dla budynku/lokalu mieszkalnego | Możliwy zakres przedsięwzięcia | |
przed rozpoczęciem przedsięwzięcia | po zakończeniu przedsięwzięcia | ||
1 | poniżej 80 kWh/(m2*rok) | poniżej 80 kWh/(m2*rok) | tylko źródło ciepła |
2 | od 80 do 140 kWh/(m2*rok) | w przypadku, gdy w ramach przedsięwzięcia wymieniane jest tylko źródło ciepła: brak zwiększenia | tylko źródło ciepła lub tylko termomodernizacja (jeśli już jest efektywne źródło ciepła) lub termomodernizacja włącznie ze źródłem ciepła |
w przypadku, gdy w ramach przedsięwzięcia realizowana jest termomodernizacja (bez lub ze źródłem ciepła): nie więcej niż 80 kWh /(m2*rok), przy czym zmniejszenie wartości wskaźnika musi wynieść co najmniej 40% | |||
3 | powyżej 140 kWh/(m2*rok) | nie więcej niż 140 kWh /(m2*rok), przy czym zmniejszenie wartości wskaźnika musi wynieść co najmniej 40% | tylko termomodernizacja (jeśli już jest efektywne źródło ciepła) lub termomodernizacja włącznie ze źródłem ciepła |
Dokumentami na podstawie, których określany i potwierdzany jest standard energetyczny budynku / lokalu przed i po realizacji przedsięwzięcia są:
- audyt energetyczny wraz z dokumentem podsumowującym audyt energetyczny (DPAE) wykonane przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia – określą jaki jest stan energetyczny budynku i jakie prace należy wykonać, żeby zmniejszyć zapotrzebowanie na energię do ogrzewania,
- świadectwo charakterystyki energetycznej wykonane po realizacji przedsięwzięcia – potwierdzi zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania.
Wszystkie ww. dokumenty muszą zostać sporządzone i podpisane przez osobę wpisaną do rejestru osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. Wyjątek stanowi sam audyt energetyczny, dla którego dla wniosków o dofinansowanie składanych w okresie przejściowym (4 miesiące od ogłoszenia nowego naboru) dopuszczony jest brak posiadania przez osobę przygotowującą audyt energetyczny ww. uprawnień.
Nowością w ogłaszanym naborze jest wymóg przeprowadzenia wspomnianego wyżej audytu energetycznego przed rozpoczęciem każdego przedsięwzięcia. Przygotowany audyt energetyczny przekazywany jest przez osobę sporządzającą bezpośrednio do Wnioskodawcy, który ma obowiązek przechowywać go aż do zakończenia okresu trwałości dofinansowywanego w ramach Programu przedsięwzięcia. Następnie osoba posiadające wskazane powyżej uprawnienia wypełnia w systemie GWD formularz dokumentu podsumowującego audyt energetyczny, który po zatwierdzeniu i podpisaniu przekazuje Wnioskodawcy. Dokument podsumowujący audyt energetyczny stanowi obowiązkowy załącznik do wniosku o dofinansowanie.
Okres realizacji przedsięwzięcia i przedłużenie kwalifikowania kosztów w okresie przejściowym
Okres realizacji przedsięwzięcia może wynosić:
- dla dotacji oraz dotacji z prefinansowaniem: do 24 miesięcy od daty złożenia wniosku
o dofinansowanie,
Poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) może nastąpić nie wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie, z wyjątkiem wniosków o dofinansowanie składanych w terminie czterech miesięcy od daty uruchomienia nowego naboru, czyli od 31.03.2025 r., dla których rozpoczęcie przedsięwzięcia mogło nastąpić od dnia 28.05.2024 r.
Operatorzy
Rola operatora to nowość w Programie i polega na bezpłatnym, pełnym wsparciu beneficjenta krok po korku, od podjęcia decyzji o chęci skorzystania z dofinansowania, przez realizację przedsięwzięcia aż do jego zakończenia i rozliczenia. W nowym Programie najwyższy poziom dofinansowania możliwy jest tylko przez operatora. W ramach poziomu podwyższonego skorzystanie ze wsparcia operatora jest opcjonalne, z wyjątkiem prefinansowania, gdzie jest obowiązkowe.
Lista operatorów działających na rzecz Beneficjentów Programu publikowana jest na stronie internetowej www.czystepowietrze.gov.pl oraz na stronach internetowych wfośigw
Prefinansowanie w ramach Programu
Prefinansowanie (zaliczka) w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze możliwe jest tylko przez operatora i tylko w najwyższym oraz podwyższonym poziomie dofinansowania. Zaliczka wynosi do 35% i jest uwarunkowana przedłożeniem wraz z wnioskiem o dofinansowanie maksymalnie 3 umów z wykonawcą/cami na realizację przedsięwzięcia (chodzi o usługi, dostawy lub roboty budowlane).
WFOŚiGW będzie wypłacał zaliczkę na konto wykonawcy na podstawie: dyspozycji złożonej przez beneficjenta, faktury zaliczkowej oraz listy sprawdzającej operatora, potwierdzającej spełnienie warunków programu.
Gdzie składać wnioski?
Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji lub dotacji z prefinansowaniem w ramach Programu należy składać do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej obejmującego swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek/lokal mieszkalny, którego dotyczy przedsięwzięcie.
Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji lub dotacji z prefinansowaniem można składać wyłącznie przez: serwis gov.pl pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-programu-czyste-powietrze lub system Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl:
- wyłącznie w wersji elektronicznej, gdy Wnioskodawca dysponuje podpisem elektronicznym (podpis kwalifikowany lub profil zaufany),
- w przypadku braku podpisu elektronicznego, konieczne jest dostarczenie również wersji papierowej wniosku wraz z załącznikami z wymaganymi podpisami.
Wersje papierowe wniosków o dofinasowanie można dostarczać:
- za pośrednictwem gmin, które zawarły porozumienia w sprawie ustalenia zasad wspólnej realizacji programu priorytetowego „Czyste Powietrze” z WFOŚiGW, lub
- przez nadanie do właściwego WFOŚiGW w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (w latach 2016-2025 funkcję operatora wyznaczonego w rozumieniu tej ustawy pełni Poczta Polska S.A.) lub
- bezpośrednio do właściwego WFOŚiGW.
Wnioski o dofinansowanie w ramach podwyższonego poziomu dofinansowania
z prefinansowaniem oraz wnioski o dofinansowanie z najwyższego poziomu dofinansowania, zarówno bez prefinansowania jaki i z prefinansowaniem, można składać tylko przy udziale operatora programu czyste powietrze, poprzez konto grupowe operatora w systemie GWD.
Szczegółowe informacje o składaniu i rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie zawarte są w Regulaminie naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Uwaga! Dofinansowanie w formie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego (o którym mowa w ust. 9.1 pkt 2 Programu) będzie dostępne w późniejszym terminie, informacja o rozpoczęciu naboru w tym zakresie będzie podana w odrębnym ogłoszeniu.
Komunikat: (28 listopada 2024 r.)
INFORMACJA O WSTRZYMANIU NABORU WNIOSKÓW
W RAMACH PROGRAMU PRIORYTETOWEGO CZYSTE POWIETRZE
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie informuje o wstrzymaniu w dniu 28 listopada 2024 r. o godz. 14.15 naboru wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Wszystkie wnioski, które zgodnie z regulaminem naboru wniosków wpłyną do wfośigw, w tym przez gminy, operatorów lub w ścieżce bankowej, przed czasem wstrzymania naboru, zostaną rozpatrzone.
Informacja o wznowieniu przyjmowania wniosków zostanie opublikowana na stronie internetowej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki w Warszawie w odrębnym komunikacie.
Link do informacji na stronie WFOŚiGW w Warszawie:
https://wfosigw.pl/czas-na-remont-programu-czyste-powietrze-w-trosce-o-naszych-beneficjentow/
Warto zapoznać się z programem Czyste Powietrze, który oferuje nie tylko bezzwrotne wsparcie finansowe przyznawane przez Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW). Inwestycja, którą możesz sfinansować z Programu pozwoli na znaczne zmniejszenie zużycia energii przy utrzymaniu bezpieczeństwa i komfortu cieplnego w domu, a przy tym przyniesie niższe rachunki za ogrzewanie.
Szczegółowe Informacje o Programie „Czyste Powietrze”, zamieszczone są na stronie Internetowej, pod adresem:
https://www.czystepowietrze.gov.pl/
Dostęp do wiedzy dla beneficjenta – Nowa odsłona strony czystepowietrze.gov.pl już dostępna
Górne menu strony zostało uproszczone i dostosowane do potrzeb potencjalnych beneficjentów programu, którzy znajdą tutaj m.in. podstawową wiedzę o dokumentach, ścieżce wnioskowania oraz dostęp do pomocnych narzędzi, ułatwiających przygotowanie wniosku o dofinansowanie (np. kalkulatory dotacji oraz grubości izolacji, czy też lista urządzeń i materiałów dofinansowywanych w programie – lista ZUM). Górne menu uzupełnia intuicyjna wyszukiwarka oraz czerwony kafel z hasłem „Instrukcja krok po kroku”, czyli sześć podpowiedzi, jak w prosty sposób otrzymać dotację na wymianę kopciucha i termomodernizację domu.
Informacje dotyczące składania wniosków o dofinansowanie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, dostępne są pod adresem:
https://portal.wfosigw.pl/sciezka-przez-wfosigw
Punkt konsultacyjno-informacyjny Gminy Garwolin czynny jest w godzinach pracy Urzędu, tj.
- poniedziałek 12.00-17.00
- wtorek 8.00-13.00
tel. 25 682 05 60
Adres:
Urząd Gminy Garwolin
ul. Mazowiecka 16
08-400 Garwolin