
PROJEKT „Wiatr w żagle”
projekt realizowany w ramach programu regionalnego współfinansowanego
z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Priorytet VII Fundusze Europejskie dla nowoczesnej i dostępnej edukacji na Mazowszu
Działanie 7.2 Wzmocnienie kompetencji uczniów
Program Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027
Projekt realizowany jest przez:
Gminę Garwolin
Okres realizacji projektu: od 01.08.2025 r. do 31.07.2026 r.
Całkowita wartość projektu: 1 524 155,52 PLN
Łączna kwota dofinansowania: 1 446 041,12 PLN w tym:
– wartość dofinansowania ze środków europejskich: 1 295 532,19 PLN
– wartość dotacji celowej z Budżetu Państwa: 150 508,93 PLN
CEL PROJEKTU
Głównym celem projektu jest wsparcie edukacji włączającej przez działania związane ze wsparciem szkół w realizacji edukacji włączającej z wykorzystaniem wypracowanego w POWER 2014-2020 modelu „Dostępna szkoła” w zakresie wdrożenia standardu dostępności edukacyjno-społecznej przez:
– objęcie wsparciem 400 uczniów (186 dziewczynek; 214 chłopców) z niepełnosprawnościami i o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE), w szczególności w niekorzystnej sytuacji, niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami zachowania i emocji, z trudnościami w nauce; uczniów/uczennic, którzy doświadczają ubóstwa, należących do mniejszości narodowościowych lub etnicznych, uczniów/uczennic z doświadczeniem migracji oraz uczniów/uczennic którzy dysponują szczególnymi zdolnościami;
– uczęszczających do 5 szkół podstawowych w woj. mazowieckim, powiecie garwolińskim, w Gminie Garwolin, poprzez:
- realizację wsparcia psychologicznego, rozwijanie kompetencji miękkich oraz kompetencji emocjonalno-społecznych, realizację wsparcia terapeutycznego oraz zajęć dla uczniów szczególnie uzdolnionych,
- zapewnienie uczniom/uczennicom pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej oraz przygotowania ich do wspólnej edukacji z kolegami/koleżankami z SPE, w szczególności z niepełnosprawnościami oraz przeciwdziałania zachowaniom dyskryminacyjnym;
– podniesienie kompetencji 73 osób (69 K; 4 M) z kadry szkół przez realizację szkoleń;
– objęcie wsparciem 276 osób (230 K; 46 M) – rodziców/opiekunów prawnych uczniów/uczennic;
– doposażenie szkół w nowoczesne pomoce i sprzęt ICT zwiększające dostępność szkół do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w okresie od 01.08.2025r. do 31.07.2026r.
CELE SZCZEGÓŁOWE – EFEKTY
Cele szczegółowe projektu:
Złagodzenie zdiagnozowanych dysfunkcji u 51 uczniów (20 dz; 31ch), z niepełnosprawnościami i o SPE przez zrealizowanie: wsparcia psychologicznego, warsztatów kompetencji miękkich, zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, warsztatów rozwoju kompetencji społecznych dla osób z mniejszości narodowych.
Zmniejszenie bądź wyeliminowanie zdiagnozowanych deficytów lub zaburzeń u 164 uczniów (78 dz; 86 ch), SPE w tym z niepełnosprawnościami przez zrealizowanie wsparcia terapeutycznego w postaci zajęć: terapia wyrównawcza, warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u uczniów z zaburzeniami przetwarzania bodźców, ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia, zajęcia z balbutologopedii, wsparcie terapeutyczne dla uczniów z zaburzeniami słuchu, zajęcia z kinezyterapii, terapii dla dysortografików, zajęcia z języka polskiego dla migrantów, muzykoterapii.
Rozwinięcie kompetencji kluczowych z zakresu rozumienia i tworzenia informacji, technologii informacyjno-komunikacyjnych, językowych i umiejętności szybkiego uczenia się u 68 uczniów (27 dz; 41 ch) szczególnie uzdolnionych przez zrealizowanie dodatkowych zajęć rozwijających tj.: robotyka i programowanie; sztuczna inteligencja; modelowanie i druk 3D; kreatywność; umiejętność współpracy oraz rozumienie i tworzenie informacji; technik szybkiego uczenia się, czytania i zapamiętywania; zajęć językowych zakończonych egzaminem zewnętrznym.
Rozwinięcie u 28 uczniów (14 dz; 14 ch) właściwych postaw niezbędnych na rynku pracy i umiejętności doboru właściwej ścieżki edukacyjnej przez zrealizowanie zajęć z doradztwa zawodowego.
Rozwinięcie kompetencji kluczowych matematyczno-przyrodniczych oraz umiejętności logicznego myślenia, personalnych i artystycznych u 89 uczniów (47 dz; 42 ch) szczególnie uzdolnionych przez zrealizowanie dodatkowych zajęć rozwijających w zakresie: eksperymenty i badania; logiczne myślenie oraz rozumowanie matematyczne, koło geograficzne, ekologiczne, ekspresja kulturalna, koło teatralne.
Podniesienie wiedzy i zwiększenie świadomości u 276 rodziców (230 K; 46 M) w zakresie właściwego wspierania edukacji i rozwoju swoich dzieci.
Wzrost kompetencji zawodowych u 73 nauczycieli (69 K; 4 M) przez zrealizowanie szkoleń/zajęć rozwijających ich umiejętności i kompetencje wychowawcze w zakresie edukacji włączającej.
Przeprowadzenie działań integracyjnych przez zorganizowanie pikników integracyjnych i wyjazdów.
Wzrost potencjału dydaktycznego szkół przez doposażenie w nowoczesne pomoce dydaktyczne i sprzęt ICT.
RODZAJE WSPARCIA OFEROWANEGO W PROJEKCIE
W ramach projektu realizowane będą działania skierowane do:
- uczniów i uczennic w postaci zajęć pozalekcyjnych,
- rodziców / opiekunów prawnych uczniów w postaci warsztatów,
- nauczycieli i nauczycielek w postaci szkoleń.
Dla uczniów i uczennic przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących zajęć:
Zajęcia skierowane do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE), w tym do uczniów/nic z niepełnosprawnościami w zakresie wsparcia psychologicznego, kompetencji miękkich oraz kompetencji emocjonalno-społecznych:
- Wsparcie psychologiczne (zajęcia indywidualne) – wymiar: 25 h/osobę, 5 osób (3 dz; 2 ch)
- Warsztaty kompetencji miękkich (zajęcia indywidualne) – wymiar: 30 h/osobę, 10 os.(10 ch)
- Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne – wymiar: 30 h/grupę, 42 os.(16 dz; 26 ch)
- Warsztaty rozwoju kompetencji społecznych dla osób z mniejszości narodowych (migrantów) – wymiar: 30 h/grupę, 11 os.(5 dz; 6 ch)
Wsparcie terapeutyczne – dodatkowe zajęcia specjalistyczne oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze:
- Terapia wyrównawcza – wymiar: 30 h/grupę, 136 osób (62 dz; 74 ch)
- Warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u uczniów z zaburzeniami przetwarzania bodźców (zajęcia indywidualne) – wymiar: 30 h/osobę, 5 os. (2 dz; 3ch)
- Warsztaty stymulowania reakcji adaptacyjnych u uczniów z zaburzeniami przetwarzania bodźców (zajęcia grupowe) – wymiar: 30 h/grupę, 3 os. (2 dz; 1 ch)
- Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia (zajęcia indywidualne) – wymiar: 30 h/osobę, 1 os.(1 ch)
- Ćwiczenia terapeutyczne stymulujące, korygujące i wzmacniające potencjał ucznia (zajęcia grupowe) – wymiar: 30 h/grupę, 4 os.(4 ch)
- Zajęcia z balbutologopedii (zajęcia indywidualne) – wymiar: 30 h/osobę, 29 osób (11 dz; 18 ch)
- Wsparcie terapeutyczne – rozwijanie umiejętności rozumienia czytanego tekstu, bogacenia zasobu słów i pojęć, rozwijania ogólnych zdolności wzrokowych, zdolności klasyfikacyjnych i przestrzennych, usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej, bezpośredniej, mechanicznej pamięci słuchowej, analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego oraz pamięci fonologicznej – wymiar: 30 h/grupę, 23 osoby (10 dz; 13 ch)
- Zajęcia z kinezyterapii (zajęcia indywidualne) – wymiar: 30 h/osobę, 34 osoby (12 dz; 22 ch)
- Terapia dla dysortografików – wymiar: 30 h/grupę, 8 os. (4 dz; 4 ch)
- Zajęcia z języka polskiego dla migrantów (zajęcia indywidualne) – wymiar: 30 h/osobę, 1 osoba (1 dz)
- Muzykoterapia – wymiar: 30 h/grupę, 4 osoby (2 dz; 2 ch)
Zajęcia dla uczniów/nic uzdolnionych rozwijające kompetencje kluczowe z zakresu rozumienia i tworzenia informacji, technologii informacyjno-komunikacyjnych, językowych i umiejętności szybkiego uczenia się. Doradztwo zawodowe:
- Zajęcia rozwijające kreatywność, umiejętność współpracy oraz rozumienie i tworzenie informacji – wymiar: 30 h/grupę, 8 os. (4 dz; 4 ch)
- Robotyka i programowanie – wymiar: 30 h/grupę, 19 osób (10 dz; 9 ch)
- Sztuczna inteligencja – wymiar: 30 h/grupę, 4 osoby (2 dz; 2 ch)
- Modelowanie i druk 3D – wymiar: 30 h/grupę, 15 osób (6 dz; 9 ch)
- Zajęcia rozwijające z języka angielskiego lub niemieckiego zakończone egzaminem zewnętrznym TELC/TOEIC/TGLS lub równoważnym – wymiar: 120 h/grupę, 30 osób (15 dz; 15 ch)
- Zajęcia z technik szybkiego uczenia się, czytania i zapamiętywania – wymiar: 30 h/grupę, 17 os.(8 dz; 9 ch)
- Doradztwo edukacyjno-zawodowe – wymiar: 8 h/grupę, 28 os. (14 dz; 14 ch)
Zajęcia dla uczniów/nic uzdolnionych rozwijające kompetencje kluczowe matematyczno-przyrodnicze. Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, personalnych i artystycznych:
- Zajęcia rozwijające logiczne myślenie oraz rozumowanie matematyczne – wymiar: 30 h/grupę, 30 os.(14 dz; 16 ch)
- Zajęcia eksperymentalne i badawcze – wymiar: 30 h/grupę, 30 os.(15 dz; 15 ch)
- Koło geograficzne – wymiar: 30 h/grupę, 8 os.(4 dz; 4 ch)
- Człowiek i ekologia-warsztaty ekologiczne z elementami „trash art” – wymiar: 30 h/grupę, 10 os.(6 dz; 4 ch)
- Ekspresja kulturalna – Twórcza Integracja – wymiar: 30 h/grupę, 25 os.(17 dz; 8 ch)
- Koło teatralne – wymiar: 30 h/grupę, 8 os.(5 dz; 3 ch)
Dla rodziców / opiekunów prawnych przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących warsztatów:
Wsparcie skierowane do rodziców / opiekunów prawnych uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych obejmuje realizację następujących warsztatów:
- Niepokojące symptomy, które mogą powodować trudności szkolne – nad czym się pochylić, gdy dziecko się rozwija? – wymiar: 3 h/grupę, 26 osób (22 K; 4 M)
- Trening skutecznego i empatycznego rodzica – wymiar: 3 h/grupę, 31 osób (24 K; 7 M)
- Ćwiczenia lewopółkulowe, które usprawnią zdolności poznawcze dziecka – wymiar: 3 h/grupę, 22 os. (20 K; 2 M)
- Depresja nastolatka – jak możesz pomóc swojemu dziecku? – wymiar: 3 h/grupę, 20 os.(18 K; 2 M)
- Jak pomóc dzieciom radzić sobie z emocjami, lękiem, stresem i sytuacjami kryzysowymi? – wymiar: 3 h/grupę, 55 os.(50K; 5 M)
- Jak budować poczucie własnej wartości u dzieci i wzmacniać ich samoocenę w dobie instagramowego kultu piękna? – wymiar: 3h/grupę, 48 os.(39 K; 9 M)
- Moje dziecko nie chce się uczyć – jak zmienić jego nastawienie i zmotywować do pracy? – wymiar: 3 h/grupę, 92 os. (80 K; 12 M)
- Krótko o dyscyplinie w domu – wymiar: 3 h/grupę, 49 os.(40 K; 9 M)
- Rozwój dziecka indywidualne spotkania on-line – wymiar 2h/osobę, 44 os. (34 K; 10 M)
Dla nauczycieli i nauczycielek przewidziano zakres wsparcia w postaci następujących szkoleń:
Wsparcie kadry pedagogicznej – realizacja szkoleń rozwijających kompetencje zawodowe nauczycieli w zakresie edukacji włączającej, obejmie realizację następujących szkoleń/zajęć:
- Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w placówce ogólnodostępnej – wszystko, co musisz wiedzieć – wymiar: 5 h/grupę, 33 os. (32 K; 1 M)
- Zajęcia rewalidacyjne – od planowania po dokumentację – wymiar: 5 h/grupę,16 os. (16 K):
- Edukacja włączająca w praktyce szkolnej – jak się do niej przygotować i jak dostosować program edukacji – wymiar: 5 h/grupę, 61 os. (58 K; 3 M)
- Nauczyciel wspomagający – rola, zadania i dokumentacja – wymiar: 5 h/grupę,14os. (14 K):
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne: od planowania po dokumentację – wymiar: 5 h/grupę, 8 os. (8 K)
- ABC pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie najnowszymi przepisami – kogo obejmuje, kto jej udziela i jakie ma formy? – wymiar: 5 h/grupę, 21 os.(21 K):
- IPET i WOPFU – jak je przygotować krok po kroku zgodnie z najnowszymi wytycznymi? – wymiar: 5 h/grupę, 26 os.(26 K)
- Edukacja inkluzyjna – jak wykorzystać różnorodność zespołu klasowego na rzecz optymalizowania rozwoju każdego z uczniów – wymiar: 5 h/grupę, 30 os. (30 K)
- Metoda Dobrego Startu – założenia, oddziaływania, warianty i przebieg zajęć – wymiar: 5 h/grupę,10 os.(10 K):
- Metody pracy z autystycznym uczniem – praktyczne porady – wymiar: 5 h/grupę, 30 os. (30 K):
- Uczeń z niepełnosprawnością sprzężoną-organizacja kształcenia specjalnego w realiach szkoły masowej – wymiar: 5 h/grupę, os. (5 K)
- Trening Umiejętności Społecznych (TUS) – wymiar: 10 h/grupę, 10 os. (10 K)
- Jak prawidłowo dokumentować pomoc psychologiczno- pedagogiczną w placówce? – wymiar: 5 h/grupę, 36 os. (35 K; 1M):
W ramach wsparcia realizowane będą także działania integracyjne:
- Organizacja pikników integracyjnych w każdej ze szkół objętych projektem
REKRUTACJA
Rekrutacja do projektu przeprowadzona będzie w miesiącach: wrzesień – październik 2025 r.
Nabór oparty będzie o kryteria merytoryczne – niedyskryminujące ze względu na wiek, rasę, wyznanie, status materialny, niepełnosprawność, itp.
Dokumenty rekrutacyjne dostępne będą w punktach rekrutacyjno-informacyjnych, zorganizowanych w każdej ze szkół objętych projektem oraz na stronach internetowych:
- Gminy Garwolin – Wnioskodawcy
- Szkół objętych wsparciem – Jednostkach realizujących projekt
Kwalifikacja do Projektu
Uczniowie/uczennice, rodzice/opiekunowie prawni oraz nauczyciele/nauczycielki zainteresowani udziałem w projekcie muszą spełnić kryteria kwalifikowalności, uprawniające do udziału w nim zgodnie z Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie pn. „Wiatr w żagle”.
Osoby zainteresowane uczestnictwem w zajęciach/warsztatach/szkoleniach proszone są o wypełnienie „Ankiety rekrutacyjnej” oraz złożenie jej wraz z niezbędnymi załącznikami w punkcie rekrutacyjno-informacyjnym w swojej szkole.
SZKOŁY OBJĘTE WSPARCIEM
- Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Michałówce, Michałówka 3, 08-400 Garwolin; tel. 25 682 23 75
- Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Rębkowie, ul. Starowiejska 8, 08-410 Rębków; tel. 25 681 51 61
- Szkoła Podstawowa im. Marii Wójcik w Wilkowyi, Wilkowyja 48, 08- 410 Wilkowyja; tel. 25 681 43 08
- Szkoła Podstawowa im. św. Jana Pawła II w Woli Rębkowskiej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Woli Rębkowskiej, ul. Długa 90, 08- 410 Wola Rębkowska; tel. 25 681 52 13
- Szkoła Podstawowa w Woli Władysławowskiej, Wola Władysławowska 27, 08-410 Wola Władysławowska; tel. 25 623 13 69
Kontakt:
Gmina Garwolin
Ul. Mazowiecka 16 10
08-400 Garwolin
Telefon: 25 682 05 60
Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, zasadami zawartymi w Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych, zasadami zawartymi w Karcie Praw Podstawowych Unii Europejskiej, zasadą zrównoważonego rozwoju, w tym z zasadą „nie czyń poważnych szkód” (Do No Significant Harm)