Referat Finansowy.
Zakres działania Referatu Finansowego:
1. Opracowywanie projektów budżetu wraz z projektami planu finansowego dla zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz nadzór nad jego realizacją.
2. Zapewnienie bilansowania finansowych potrzeb gminy dochodami własnymi i zasilającymi.
3. Analiza wykonywania budżetu oraz wnioskowanie w sprawie zmian w budżecie w celu racjonalnego dysponowania środkami.
4. Współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową i Urzędami Skarbowymi.
5. Opracowywanie sprawozdań z wykonania budżetu gminy i gospodarki pozabudżetowej.
6. Prowadzenie spraw funduszy celowych.
7. Sprawowanie nadzoru i kontroli nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie finansowym.
8. Prowadzenie rachunkowości dochodów i wydatków budżetowych.
9. Prowadzenie dokumentacji księgowej w zakresie inwestycji gminnych realizowanych na terenie gminy.
10. Prowadzenie dokumentacji płacowej dla pracowników Urzędu.
11. Prowadzenie dokumentacji do zasiłków rodzinnych i chorobowych.
12. Sporządzanie deklaracji do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
13. Prowadzenie analityki dochodów budżetowych oraz wydatków i kosztów.
14. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.
15. Ewidencjonowanie środków trwałych, przedmiotów nietrwałych i materiałów (księgi inwentarzowej Urzędu).
16. Prowadzenie księgowości syntetycznej budżetu gminy.
17. Prowadzenie księgowości analitycznej do kont budżetu gminy.
18. Prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej jednostki budżetowej Urzędu Gminy.
19. Prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania.
20. Obsługa kasowa i księgowa:
a. podejmowanie gotówki z banku,
b. przyjmowanie wpłat,
c. dokonywanie wypłat,
d. sprzedaż znaków skarbowych i weksli,
e. prowadzenie ewidencji wpływów i wypłat w postaci raportów kasowych,
f. sporządzanie poleceń przelewu na podstawie zatwierdzonych do wypłaty dowodów.
21. Uzgadnianie wpływów podatków z księgowością budżetową.
22. Prowadzenie wymiaru i poboru podatków lokalnych oraz opłat określonych w odrębnych przepisach.
23. Prowadzenie księgowości podatkowej.
24. Analiza prawidłowości składanych informacji i deklaracji w sprawach podatkowych.
25. Zakładanie i bieżące prowadzenie kart gospodarstw i ewidencji nieruchomości z podziałem na osoby prawne i fizyczne.
26. Prowadzenie rejestrów wymiarowych oraz przypisów i odpisów.
27. Załatwianie odwołań od wymiaru podatków.
28. Załatwianie podań w zakresie stosowania ulg i umorzeń wraz z odwołaniami w tych sprawach.
29. Wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym i stanie zaległości podatników.
30. Zaopatrywanie jednostek w druki deklaracji od nieruchomości i przesyłanie uchwał w sprawie ustalenia stawek podatku.
31. Wysyłanie upomnień i wystawianie tytułów wykonawczych.
32. Wystawianie pokwitowań na wpłaty dokonywane w Urzędzie.
33. Rozliczanie inkasentów podatków i opłat, kontrola rachunkowa zestawień zbiorczych sporządzonych przez inkasentów.
34. Przeprowadzanie pełnych problemowych oraz doraźnych kontroli w jednostkach organizacyjnych gminy.
35. Przeprowadzanie kontroli finansowych w innych podmiotach dotowanych przez Gminę w zakresie wykorzystania przekazanej dotacji.
36. Opracowywanie protokołów z kontroli i zaleceń po zakończeniu kontroli finansowej.
37. Przeprowadzanie kontroli wykonania zaleceń pokontrolnych.
38. Przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w Urzędzie w zakresie poleconym przez Wójta Gminy.
39. Przygotowywanie wniosków do Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie naruszenia dyscypliny budżetowej.
Referat Finansowy przy znakowaniu pism używa symbolu „WF”.