Nowy System Poboru Opłaty Elektronicznej w Polsce

 w Aktualności

System e-TOLL to nowoczesne i wygodne dla użytkowników rozwiązanie, oparte na technologii
pozycjonowania satelitarnego i bezprzewodowej transmisji danych. Umożliwi wnoszenie opłaty
elektronicznej za przejazd pojazdów ciężkich (o DMC przekraczającej 3,5 t i autobusów) po płatnych
odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i dróg krajowych w Polsce.
Uruchomienie systemu e-TOLL nastąpi w czerwcu 2021 roku. Przewidziany jest okres przejściowy,
w którym funkcjonować będą oba systemy poboru opłat – e-TOLL i viaTOLL.


 

System e-TOLL to korzyści dla użytkowników:

  • bieżący wgląd w historię opłat i zarządzanie swoim kontem
  • kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w Miejscach Obsługi Klienta
  • wszystkie dane, dokumenty i usługi w jednym miejscu

 

Dla kogo e-TOLL?

Jeśli poruszasz się:

  • pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony
  • autobusem niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej z liczbą miejsc powyżej 9 masz obowiązek wniesienia opłaty elektronicznej za przejazd po drogach płatnych

 

Jak korzystać z e-TOLL – krok po kroku

 

1. Rejestracja

Aby korzystać z sieci dróg płatnych, objętych systemem e-TOLL nie będziesz musiał podpisywać umowy.
Wystarczy jedynie rejestracja i utworzenie Internetowego Konta Klienta (IKK).

Będziesz mógł to zrobić:

  • online na stronie etoll.gov.pl
  • osobiście w Miejscach Obsługi Klienta
  • za pośrednictwem wybranych operatorów kart flotowych, oferujących usługi e-TOLL

 

2. Przekazywanie danych do systemu

Aby umożliwić naliczenie opłaty elektronicznej za przejazd, dostępnych dla Ciebie będzie kilka metod:

Aplikacja e-TOLL PL na urządzenie mobilne

  • bezpłatnie do pobrania w Google Play lub AppStore
    Aplikacja umożliwia doładowanie i monitorowanie stanu konta oraz realizację obowiązków przewoźników
    towarów wrażliwych w systemie SENT-GEO.

Urządzenie pokładowe (OBU – On-Board Unit)

  • do nabycia w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji jednego z operatorów OBU

Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL)

  • sprawdź czy Twój system ZSL zainstalowany już w pojeździe będzie kompatybilny z systemem e-TOLL
  • aby monitorować stan konta będziesz musiał powiązać urządzenie ZSL z aplikacją mobilną lub skorzystać
    z Internetowego Konta Klienta (IKK)

 

3. Płatności

Aby wnieść opłatę elektroniczną za przejazd odcinkami dróg płatnych, będziesz mógł wybrać formę rozliczenia:

  • Konto rozliczeniowe w trybie przedpłaty – podczas rejestracji zasilisz konto, z którego na bieżąco będą pobierane środki za przejechane odcinki dróg płatnych
  • Konto rozliczeniowe w trybie płatności okresowej z zabezpieczeniem – podczas rejestracji dostępna będzie opcja ustanowienia zabezpieczenia na Twoim koncie w postaci depozytu (wpłaty pieniężnej), gwarancji bankowej/ubezpieczeniowej lub poręczenia podmiotu trzeciego. Do chwili zatwierdzenia prawidłowo złożonego
    zabezpieczenia będziesz mógł korzystać z e-TOLL w trybie przedpłaty

 

Do każdego z kont możliwe będzie zarejestrowanie wielu pojazdów.
WAŻNE: Wraz z wygaśnięciem systemu viaTOLL przestaną obowiązywać dotychczasowe zabezpieczenia ustanowione do umów zawartych w trybie z odroczoną płatnością. W przypadku gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej, w systemie e-TOLL konieczne będzie złożenie dokumentu na nowym wzorze.


 

W ramach e-TOLL skorzystasz także z Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS).


 

Internetowe Konto Klienta (IKK)

W systemie e-TOLL będziesz miał dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu do konta
klienta w dedykowanym serwisie użytkownika

Internetowe Konto Klienta w e-TOLL pozwoli Ci:

  • na pełną rejestrację w e-TOLL, bez konieczności zawierania umowy
  • zarządzać użytkownikami w tym m.in. nadawać dostępy pełnomocnikom i pracownikom o różnych profilach,
    np.: administrator, księgowy, kierowca
  • realizować płatności i doładowania konta, w tym m.in.:
    – płatności online, szybkie przelewy, BLIK
    – płatności kartą płatniczą/flotową
    – obliczać koszt przejazdu oraz minimalną wysokość zabezpieczenia
    – zdefiniować stałe, automatyczne doładowania konta o wybranych parametrach
    – zarządzać powiadomieniami
  • zarządzać pojazdami i przypisywać je do wskazanego konta rozliczeniowego
  • zarządzać zarejestrowanymi urządzeniami geolokalizacyjnymi w trybie online, w tym m.in. przenosić je między
    pojazdami, bez konieczności wizyty w Miejscu Obsługi Klienta
  • skontaktować się z operatorem systemu e-TOLL lub składać reklamacje z użyciem dedykowanych formularzy

 

Więcej informacji na: etoll.gov.pl

Zostaw komentarz